“Rest while you swim” op de Synergy Zweminar

SONY DSC

Ging jij vroeger ook altijd heel lekker te keer in het plaatselijke tropische zwemparadijs? Zwemmen was net als zoveel mogelijk Haribo eten iets wat je gewoon deed, en het ging als vanzelf. Mijn skills zijn echter in de loop der jaren ietwat achteruit gegaan en dus kwam de uitnodiging vanuit de Synergy Invitational als geroepen. Twee weken geleden meldde FIT-MAN zich in een ietwat strakke slip in Lelystad voor een seminar en leerde een hoop.

Me needed technique

Een waterrat kon ik mezelf vroeger zeker wel noemen. Naast rondsnorkelen in ballenbakken was het rimpelig worden in zwembaden een van mijn lievelings-bezigheden. Dat er zoiets geniaals als CrossFit en de bierfiets bestond, kon ik natuurlijk toen nog niet vermoeden. Die combi lijkt me trouwens ook geweldig.
Zwemmen ging als FIT-KID redelijk vanzelf. Ik had meerdere diploma’s gehaald in mijn vroege jaren en ging als een dolfijn door het water. Toen ik echter vorig jaar wat voorbereidende training deed voor de Beach Throwdown, merkte ik dat mijn skills toch wat achteruit waren gegaan. Ik ging niet meer als een speedboot door het water maar als een rijnaak. Dat het nog relatief was bleek overigens later op het toernooi tot twee keer toe, want de gemiddelde CrossFitter is niet per se een goede zwemmer. Zelfs Rich Froning ging behoorlijk beroerd door het zwembad op de CrossFit Games in 2014.
En dat punt verbaasde me eigenlijk toen best wel. Ik was toch aardig gestroomlijnd en had, mede door hardlopen, toch een goede conditie? Toen een instructeur van een bejaarden-zwemclub me de voorzichtige tip gaf wellicht eens wat techniek-training te overwegen, viel het kwartje. Me needed technique!

“Ik ging niet meer als een speedboot door het water maar als een rijnaak.”

Lala geld

Een mogelijkheid om de techniek wat bij te schaven plopte recent in mijn mailbox. De Synergy Invitational organiseerde namelijk een heus Zweminar. De Synergy Invitational is een CrossFit toernooi wat op 2 april zal plaatsvinden. Om hier aan mee te kunnen doen werd er van boxen gevraagd zoveel mogelijk geld in te zamelen door het uitvoeren van twee speciale workouts. Het hiermee opgehaalde geld (al meer dan 10.000 euro) gaat naar de stichting Spieren voor Spieren en als bedank hiervoor mogen boxen twee mannelijke en vrouwelijke atleten afvaardigen volgende maand. Ter plekke worden teams samengesteld, wat een leuk extra element is. Overigens kan je nog steeds geld inzamelen, de nieuwe actieweek is deze week.
Het toernooi zal in sportcentrum de Koploper in Lelystad plaatsvinden en laat dat nu ook een zwembad zijn. Zwemmen is daarmee een onderdeel van het toernooi, wat we behalve op de Beach Throwdown nog niet eerder in Nederland hebben gezien. Om het van de bodem vegen van deelnemers te voorkomen, werd de Zweminar georganiseerd en hier werden behoorlijk kundige coaches voor opgetrommeld: Marco Uppelschoten, Nederlands kampioen op de 200m rugslag en Charlotte “Charliftsalot” Maris, CrossFit-atlete en ex-topzwemster. Van te voren werden we alvast gemotiveerd wat te oefenen:

Rest while you sink

Ons stond die middag een drie uur durende sessie te wachten. Dat was weer eens wat anders dan een gemiddelde WOD. Het doel was om onze borstcrawl een serieuze upgrade te geven zodat we de training konden afsluiten met een korte en intensieve zwem-WOD. En daarin dan niet te overlijden, een uitdaging op zich.
Marco gaf ons na een korte warming-up op het droge direct de opdracht om een beetje warm te zwemmen: we mochten even tien baantjes trekken in een zelf gekozen techniek. Dat klonk me op dat moment toch best wel als veel maar het ging zowaar best aardig, al wisselde ik af tussen borstcrawl en kikkerslag.
We gingen hierna aan de slag met allerlei verschillende technieken, die je overigens ook in de tweede en derde video kunt zien. Zo oefenden we om zo plat mogelijk in het water te komen liggen door te zwemmen zonder onze armen te gebruiken (door deze geheel naar voren te strekken), te zwemmen met verschillende trappel-technieken, duiken en ademhalings-technieken. Ik leerde dat ik mijn heupen meer naar boven moest kantelen, dat de benen maar een zeer kleine bijdrage leveren in snelheid maar wel veel energie kosten en dat ik om de drie slagen moest ademen. Tijdens de training merkte ik dat ik hierdoor steeds efficiënter en makkelijker ging zwemmen en meer snelheid kon ontwikkelen, erg cool!
Dat kwam mooi van pas toen we aan het eind van de middag nog even all-out gingen in een WOD, waarbij we in teams van drie zwemmen combineerden met squats en dips op bars van MonkeyXL (check vooral even foto 4). Zwemmen werd ineens een rust-moment, terwijl dat ervoor toch echt anders was: een mooie progressie.
Ik kan dus wel spreken van een erg leerzame en leuke middag, waarbij ik als voornemen mee nam om vaker naar het Tikibad te gaan (check even de review van vriend van de show GLIJBAAN-MAN) en daarnaast vaker baantjes te gaan trekken. Gezien zwemmen een belangrijk onderdeel is van de sport, je er rete-fit van wordt en het erg leuk is om te doen, kan ik het je dan ook zeker aanraden.

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

Hoe zijn jouw zwem-kwaliteiten?

> Meer weten over de Synergy Invitational? Check de site.

Lekker social doen en FIT-MAN volgen? Dit kan op:
Voor elke deel-actie zwem ik een rondje door de sloot, klik op een van de knoppen: