De accessoires die je wel en niet nodig hebt bij CrossFit

Chuck

Hoe onderscheid je op het oog een gemiddelde bezoeker van een traditionele gym en een CrossFit gym? In ieder geval op de uitrusting. Een gemiddelde CrossFitter pik je er vaak al uit door naar de schoenen te kijken. Je kunt de soort Homo Sapiens Fittus Maximus verder herkennen aan lift-schoenen, lange sokken, fluorescerende onderbroek, polsbanden en bijpassende Rich Froning hoofdband. Moet jij ook je 13e maand investeren in zo’n outfit voor die 100kg snatch of maar gewoon meteen een total gym machine van Chuck Norris kopen? In deze post praat ik je bij over welke accessoires FIT-MAN standaard in z’n tas heeft zitten en waarvoor ik ze wel of niet gebruik.

Lekker pompen in je wife-beater

Ooit had ik de ambitie om 100kg zwaar te worden. Een vrij calorie-rijk dieet en een aantal wekelijkse pomp-sessies hielpen me aardig op weg, tot ik het licht zag en een ware CrossFit-gekkie werd. Voor die tijd was ik dus vooral in de gym te vinden en aldaar liep ik standaard in een oude korte broek, afgeragde sneakers en een tanktop rond. Op heel gekke dagen droeg ik nog mooie handschoentjes en liet ik de bevallige klanken van allerlei metal-bands door mijn oren schallen, zodat ik mijn borst extra goed kon oppompen op de de chest-fly-machine, al moeilijk kijkende in de spiegel. Grutjes, wat een mooie herinneringen.
Kom je in een gym vrij ver met je wife-beater, afgeknipte pantalon en paar ouwe stappers, in een gemiddelde box zien de leden er toch meestal wat anders uit. De beginners pik je er meestal uit op hardloopschoenen, degene waar de gekte net heeft ingeslagen lijken soms Oilily modellen en de meer ervaren leden herken je bijvoorbeeld aan de lifters die ze dragen bij hun clean & jerks. En zo gaat het op heel mooie dagen ook. In ieder geval zie je meer specifieke performance kleding, waar een workout goed in uitgevoerd kan worden. Ik kwam er vrij snel achter dat mijn oude, niet flexibele broek bijvoorbeeld geen echte bewegingsvrijheid gaf. En dat mijn schoenen ook niet echt de steun en het gevoel gaven dat ik nodig had. En ook niet sterk genoeg waren trouwens.

Nein

Ik begon daarom vrij snel te investeren in nieuwe spullen. Ik begon met een paar Reebok Nano’s, voegde daar nieuwe shirts en shorts aan toe en kocht voor het eerst lange sokken (wil je wat essentials weten, lees dan mijn post over de 7 must-haves voor in je CrossFit-tas). Ik ontdekte al snel dat er nog veel meer te koop was, zodat je je workout als een echte pro kon uitvoeren. Kijk voor de gein maar eens wat Reebok allemaal heeft voor de CrossFitter. Daar kun je wel wat van je zakgeld in kwijt.
Inmiddels heb ik een aardig gevulde sporttas bij me als ik ga gymen, met naast kleding ook meerdere paren schoenen en andere accessoires. Gebruik ik die spullen altijd? Neen. Heb je accessoires als lifters en kniebanden nodig om, pak ‘m beet, Fran in 2:59 te doen? Dat ook niet. Maar ze kunnen je op sommige momenten wel de ondersteuning geven zodat je de training nog beter kunt uitvoeren en je dus sterker kan worden. Wat mij betreft moeten accessoires alleen dat doel dienen, en niet om je 35kg deadlift gemakkelijker te maken. Hieronder de spullen die ik tegenwoordig in mijn tas heb zitten.

Adidas

1. Lifters (wel)

Sinds een klein jaar heb ik setje powerlift schoenen in mijn tas zitten van Adidas, de Powerlift 2.0. Dit zijn geen echte olympische lift schoenen, die stijver zijn en meer toegespitst zijn op de klassieke lifts. Deze zijn ook een stuk duurder. Voordeel aan de Powerlifters is dat ze iets meer allround zijn, voor workouts waar je niet alleen lifts doet. Verder zijn ze relatief goedkoop. Adidas heeft ook echte oly-lifters in de aanbieding, net zoals Reebok en Nike.
Gebruik ik mijn schoenen veel? Dat niet. Lifters verbeteren je houding, waardoor je bijvoorbeeld squats en cleans beter kunt uitvoeren. Aan de andere kant beperken ze wel je groei in mobiliteit. Daarom kies ik ervoor ze alleen in sommige trainingen te dragen, bijvoorbeeld om een extra zware lift netjes uit te kunnen voeren. Begin daarom vooral niet te snel met het dragen en zeker niet in je warming-up. De schoenen zijn echt voor een performance-verbetering. Wat mij betreft is het goed ze bij je te hebben maar niet om altijd aan je voeten te binden.

2. Pols-straps (moah)

Ik kocht een aantal jaar geleden op de Lowlands Throwdown een paar polsstraps van CF-Lifestyle. Ik merkte dat ik bijvoorbeeld met overhead squats en thrusters last kreeg van mijn polsen en dit leek me daarom wel een goede toevoeging. Hoewel de straps zeker helpen ben ik toch gestopt met ze te dragen in mijn trainingen. Door hiermee te trainen beperk je namelijk enerzijds het sterker worden van je polsen en corrigeer je daarnaast een verkeerde houding van je handen. Een van mijn buddy’s die ze vrij vaak is gaan dragen kan nu niet meer zonder en daar schuilt dus het gevaar. Net als lifters heb ik ze daarom nu als back-up in mijn tas zitten, voor als ik een intense workout ga doen.

3. Handschoenen (moah)

Zoals ik hierboven al beschreef, droeg ik geregeld mooie handschoentjes in de sportschool. Natuurlijk prima als je er net zo bad wil uitzien als Michael Jackson maar laat ze vooral maar thuis als je naar de box gaat. Met handschoenen aan train je je grip niet en zorg je niet dat die blote mannenklauwen van je echt sterk worden. Een beetje eelt is natuurlijk wel het gevolg maar daarmee kun je bijvoorbeeld ook lekker je vriendin scrubben.
Toch heb ik wel een paartje gekocht bij Reebok toen ze een keer in de aanbieding waren (ze zijn best wel heul duur). Ik heb ze overigens nog nooit aangehad maar ik heb ze als backup voor als m’n handen het opgeven in een workout met pull-ups, rope-climbs of muscle-ups. Of als ik in de tuin ga werken.

Jonne Koski

4. Compressie-sokken (wel)

Lange sokken zijn erg handig om bij je te hebben voor als je gaat touwklimmen of je er super-fashionable wil uitzien en je benen niet onthaard hebt. Ik heb daar sinds een aantal maanden ook compressie-sokken aan toegevoegd. ZEROPOINT benaderde me of ik dit soort sokken eens wilde testen en gezien ik er geen ervaring mee had leek me dat een uitstekend plan. Een redelijk fitte man genaamd Jonne Koski traint er bijvoorbeeld ook mee, om maar eens iemand te noemen.
Ik heb de sokken tot nu toe vooral gebruikt voor hardloop-sessies en recent nog de Zevenheuvelenloop, en ben erg te spreken over de ondersteuning die ze bieden. Ze zorgen ervoor dat je kuiten beter doorbloed blijven en dat voorkomt kramp en stijfheid. Mooi als je bijvoorbeeld een workout doet met sprints, box-jumps of sled-push om maar eens wat te noemen.
Ik heb er recent nog arm-sleeves aan toegevoegd van hetzelfde merk. Ik heb bij ring-dips en muscle-ups vaak last van de banden die over de bovenkant van mijn onderarmen schuren. Door sleeves aan te trekken voorkom ik dat mijn armen er na een training uit zien als de ledematen van een ietwat instabiele emo. Ook bij atlas-stenen tillen komen de sleeves van pas.

5. Lift-belt (moah)

In sportscholen zie je nog wel eens bodybuilders van 100kg+ die met een lift-belt 150kg staan te deadliften. Je ziet er dan tantoe serieus uit maar dat ben je natuurlijk helemaal niet. Een lift-belt om je darmen trekken zou ik ook niet te snel doen, ik gebruik ze tegenwoordig alleen op echt speciale dagen. Ooit hoop ik zo groot en sterk te worden als een Jeremy Reijnders bijvoorbeeld, dan is het prima om eens een PR te zetten met 200kg terwijl je zelf maar 85kg weegt.

Rehband

6. Kniebanden (wel)

Kniebanden zie je veel binnen CrossFit. Aangezien de knieën nogal wat te verduren krijgen tijdens allerlei lifts of bijvoorbeeld lunges, kunnen deze banden een goede ondersteuning zijn. Daarnaast houden ze je knieën warm wanneer je niet de hele tijd beweegt. Ik heb ze zelf niet en dat is ook omdat ik er niet te snel aan wil beginnen. Een paartje als back-up lijkt me prima maar kniebanden beperken ook weer groei in mobiliteit en kracht. Daarnaast slinger ik nog niet de gewichten weg waarbij het echt nodig is. Heb je echt krakkemikkige knieën of ben jij al bezig in de gewichtsklasse van Ted van de Parre , is het een prima toevoeging aan je uitrusting.

Coïtus Crossfittus maximus

Het is net zoals in de slaapkamer: gebruik accessoires alleen als ondersteuning en niet als basis in je training. Je kunt vaak nog zoveel meer uit je lichaam halen dan jij voor mogelijk houdt. Een goede coach helpt je daarbij en daarnaast kun je ook specifieke training doen met een fysiotherapeut. Ik heb een jaar lang bijvoorbeeld een keer per maand specifiek aan mobiliteit in mijn squat gewerkt (lees dat hier), waardoor ik minder snel naar lifters hoef te grijpen. Ook blokkades opheffen met stretching, yoga, mylogenics of sportmassages kunnen een manier zijn om verbeteringen te behalen. Stop dus vooral een goed broekje, shirt en allround schoenen in je tas en heb plezier!

Welke accessoires heb jij standaard in je tas?

Lekker social doen en FIT-MAN volgen? Dit kan op:
Delen is natuurlijk gratis, klik op een van de knoppen: