Ik deed de CrossFit Open 15.5 en wist het na te vertellen (video)

Open 15.5 9

Vorig weekend was de vijfde en laatste kwalificatieronde van de CrossFit Open (kwalificatie voor het WK CrossFit). FIT-MAN mocht weer aan de bak om zijn fitheid op de proef te stellen en ditmaal met een van mijn lievelingsonderdelen: thrusters. Het beloofde een waar feest te worden. Ik ging redelijk diep en legde het vast op video. 

You think burpees are hard?

De Open van dit jaar zit er op en deksels, er heeft wat zweet gevloeid. De game-makers lijken het niveau dit jaar weer wat omhoog geschroefd te hebben, wat ook niet gek is gezien de enorme groei van de sport wereldwijd. Helaas kon ik niet alle kwalificaties meedraaien. Gelukkig kon ik wel op de 15.2 aanwezig zijn (verslag & video vind je hier) en kon ik bij 15.5 ook de arena betreden van CrossFit Amsterdam.
Ik had het ook niet willen missen, want mijn lievelingsonderdeel (not) thrusters stond op het programma. Denk je dat burpees zwaar zijn? Doe eens thrusters dan zou ik zeggen. Bij een thruster maak je een frontsquat waarna je in een vloeiende beweging de bar overhead brengt. Je activeert hiermee zo ongeveer alle spieren in je lichaam. En bij de 15.5 stonden er slechts een klein aantal op het program: 72 stuks met 43 kilogram. En dit dan gecombineerd met roeien. De volgorde was: 27 thrusters, 27 calorieën roeien, vervolgens 21-21, 15-15 en 9-9.

Gelukkig hebben we de foto’s nog (shot by Jarno Bonhof – aka PixRx’d.)

Open 15.5 8 (1)
Open 15.5 5 (1)
Open 15.5 7 (1)
Open 15.5 4 (1)
Open 15.7 (1)
Open 15.5 3 (1)
Open 15.5
Open 15.5 6 (1)
Slomo

En dat viel toch even tegen, morrie. Ik wist dat het zwaar zou worden want mijn kracht ligt zeker niet op dit onderdeel, maar dat ik zo kapot zou gaan had ik niet verwacht. Ik ben weer eens ouderwets overreden door de CrossFit-trein. Ik was overigens niet de enige, wat te zien is in de video.
Ik had gehoopt om zo rond de 15 minuten nodig te hebben, het werden er uiteindelijk ruim 17. Anderen bij ons waren binnen de 10 minuten klaar dus ik was niet echt tevreden. Ik ga me dus de komende tijd meer richten op deze oefening, want het is een goede beweging om te werken aan kracht, mobiliteit en conditie. En ik wil er vooral veel sneller in worden.

Benieuwd hoe het er aan toe ging bij CrossFit Amsterdam? Zie de video.

En wil je zien hoe een pro deze workout afwerkt? Mat Fraser pakte het wereldrecord met 5:19 (!). Wat een fakking machine.

Hoe ging de 15.5 bij jou?