Twee fitte voornemens voor 2015

Happy 2015

Wellicht had je het nog niet door maar het jaar 2014 is bijna op z’n eind en het was me er eentje. FIT-MAN is dit jaar ontstaan en ik heb veel tijd en zweet geïnvesteerd om gezonder, sneller, sterker ofwel fitter te worden. Ik hoop dat jij ook op deze manier naar afgelopen jaar kan kijken, wellicht heb je dingen bereikt die je nooit voor mogelijk had gehouden. Maar natuurlijk gaan we niet stilzitten nu, 2015 roept je om komend jaar nog beter je best te doen. En waarom moeilijk doen: ik heb twee fitte voornemens voor je zodat je volgend jaar als een duizend-klappert het jaar uit knalt. 

Hoeveel of welke goede voornemens had jij voor 2014 op je imaginaire lijstje geschreven? Ik kan de mijne eerlijk gezegd niet zo goed herinneren. Toch geloof ik wel in het maken van goede voornemens, het bepaalt je bij wat je belangrijk vind en wat je uit je leven wilt halen. Wellicht is een jaar dan wel een wat lange periode overigens.
Hoe dan ook, FIT-MAN wil je helpen om fitter te worden in het nieuwe jaar. Doordat je dit leest ben je al op weg dus het begin is gemaakt. Ik hoop dat je in het nieuwe jaar onderstaande kunt toepassen om zo die FIT-(WO)MAN te worden die in je zit. Het zal je leven veranderen.

Groente-en-fruit

1. Eet elke maaltijd groente en/of fruit
Ik geloof heilig in het eten van grote hoeveelheden groenten en fruit. Groente en fruit zijn het enige op voedingsgebied waar je echt niet zonder kunt. En waar we tegelijk veel te weinig van eten. De norm (die al veel te laag is) van twee ons groente en twee stuks fruit haalt slechts 5% van de Nederlanders. En dan is het in ons kikkerlandje nog zeer goed verkrijgbaar ook. Lees hier de 10 voordelen van meer groente en fruit in je dieet. Lijkt me de moeite waard.
Voornemens moeten haalbaar en makkelijk te onthouden zijn dus geef ik je deze: eet elke maaltijd groente en/of fruit. Ik heb afgelopen jaar groente en fruit op nummer een gezet en dat betekent automatisch dat ik minder graan,  vlees/vis en bewerkt voedsel eet. Lees ook het artikel Apekool(hydraat) voor meer achtergrond.
Een makkelijke manier om meer groente en fruit te eten is door groente-fruit sap te maken. Na af te vragen waar en waarom ik ben neem ik elke ochtend zo’n powerdrink. Ik neem een kan en mik er bijvoorbeeld een banaan, halve avocado, halve appel en flinke hand boerenkool in. Hier giet ik kokossap en water bij en vervolgens laat ik m’n staafmixer z’n ochtendgymnastiek doen. Een slowjuicer is ook een mooi apparaat hiervoor. Je kunt dit met allerlei groenten en fruit doen zoals bieten, wortels, bessen en spinazie. Afwisseling is lekker en ook het beste dus vul die groentela en fruitschaal maar ruim aan.
Als je op zoek bent naar superfoods dan heb je het hiermee gevonden. Check anders deze docu over het maken van groente-fruit sap en de positieve effecten ervan. Het was voor mij een eye-opener en ik ben de volgende dag meteen begonnen. Op zoek naar inspiratie voor mooie combo’s? Er zijn complete boeken met recepten verkrijgbaar zoals deze. Ik doe het nu volledig op gevoel maar wil wel graag zo’n boek gaan reviewen in 2015.
Oh ja, probeer zo veel mogelijk biologische groente en fruit te eten. Je krijgt hiermee veel minder schadelijke stoffen binnen en daarnaast is het aantal vitaminen en mineralen hoger. De hoeveelheid antioxidanten zelfs tot 69% (!). Dat is vergelijkbaar met een tot twee porties extra per dag. Lees dit artikel vanuit de universiteit van Cambridge maar eens. Ik ga per januari de BOXL koolhydraatarm van Beebox testen. Hiermee krijg ik wekelijks biologische groente en fruit van lokale boeren thuis die passen bij het seizoen. Een ideale manier wat mij betreft om makkelijk afwisselend en gezond te eten. Ik zal mijn ervaringen in het nieuwe jaar met je delen.

Zevenheuvelenloop L

2. Schrijf je in voor een hardloop-wedstrijd
Jij bent een hardloper. Ja echt. Wellicht weet je het alleen nog niet. Het is net zoals zingen: we kunnen het allemaal, de een wel wat mooier dan de ander.
Ik ben ooit begonnen met hardlopen omdat ik me had opgegeven voor de eerste Urbanathlon. En niks zo motiverend om te trainen als een naderende wedstrijd op je kalender. Ik veranderde door hardlopen in een half jaar van een te zware bodybuilder in een White Kenian en het was mede-oorzaak om te beginnen met CrossFit. Het heeft mijn leven veranderd.
Hardlopen kan jou helpen om gezonder, slanker en mentaal sterker te worden in 2015. Daarnaast is het gewoon een heel leuke en laagdrempelige sport die niet voor niets door zeer veel mensen beoefend wordt. Het is denk ik de grootste sport ter wereld.
Maar dan het voornemen: schrijf je in voor een hardloop-wedstrijd. Dit gaat je helpen om te beginnen en aan de gang te blijven. Ik ben ook zelf ooit zo begonnen en het helpt mij om te blijven trainen. Lees ook mijn artikel Don’t cry, just run voor tips hoe te beginnen en vol te houden.
Er is zeer veel keus qua wedstrijden: weg-wedstrijden, trailruns en hindernis-lopen om maar wat te noemen. Voor ieder wat wils. Op mijn agenda voor 2015 staat de Hivernal trail. Ik liep deze vorig jaar voor het eerst en vond het een te gekke tocht. Zwaar maar prachtig en ik ga dit jaar weer de 19km proberen te overleven.

Niets staat jou in 2015 in de weg om de fitste versie van jezelf te worden. Met bovenstaande hoop ik je in ieder geval twee concrete tips te geven om dat te bereiken. Natuurlijk blijf ik in 2015 schrijven over de keuzes die ik maak dus blijf hier vooral lezen zou ik zeggen. En zorg er voor dat je beide ogen en alle ledematen op hun plek houdt vanavond wanneer je die sterretjes ontsteekt.

Welke goede voornemens heb jij voor 2015?